zondag 20 november 2016

Fluffy kerstballen haken inclusief patroon

Het weer is nu echt omgeslagen. 'savonds lekker op de bank met een dekentje en een kopje warme thee. Het is toch heerlijk wanneer je lekker binnen zit, de wind loeit en de regen klettert tegen de ruiten? 

Ik vind van wel! Daarom ging ik alvast bezig voor de koude wintermaand december. Ik kocht laatst een boekje van Phildar, nummer 604 om precies te zijn, en daar stonden mega leuke kerstballen in! Helaas waren deze gebreid, maar ach zo moeilijk kon het niet zijn.


Hier bestelde ik dit heerlijke zachte garen van Drops. Namelijk de Melody en de Air. Wat is dit een geweldig zacht garen, er zit namelijk alpacawol in verwerkt.




  Ik zocht tussen de kerstspullen naar oude kerstballen die wel een pimpbeurt konden gebruiken en ging aan de slag. De melody heb ik gehaakt op haaknaald 4 en de Air op haaknaald 3,5 

Het patroon (Elke toer 6x herhalen):

Toer 1: Begin met 6 vasten in een magische ring
Toer 2: 2 vasten in elke steek (12)
Toer 3: 1v, 2v in de volgende v (18)
Toer 4: 1v, 1v, 2v in de volgende v (24)
Toer 5: 1v, 1v, 1v. 2v in de volgende v (30)
Toer 6: 1v, 1v, 1v, 1v, 2v in de volgende v (36)
Toer 7 t/m 9: 36 v 
Toer 10: 1v, 1v,, 1v, 1v, 2v samen haken (30)
Toer 11: 1v. 1v, 1v, 2v samen haken (24
Toer 12: 1v, 1v, 2v samen haken (18)
Toer 13: 1v, 2v samen haken (12)
Toer 14: 2v samenhaken (6)
Hecht af


Ik maak de kerstbal af door een gouden glitterdraadje door het haakje te knopen!  

Ben jij al druk bezig met het maken van kerst versiering? 

Fijne zondag!

7 opmerkingen:

  1. Leuk! Mooi garen zo te zien. Ik ben nog niet zo bezig met kerstspullen. Moet eigenlijk wel want ik wil een boom met witte kersthaaksels...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw kerstballen zien er gaaf en lekker zacht uit. Leuk om ze met deze garens te maken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Margaret! Ze zijn ook heerlijk zacht geworden. :)

      Verwijderen
  3. Super! Knuffelbare kerstballen heb ik nog nooit gehad, bedankt voor de inspiratie en de uitleg!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knuffel kerstballen zijn het, haha. Bedankt voor je lieve berichtje.

      Verwijderen
  4. Ziet er super mooi uit! Hoe groot zijn de kerstballen? (diameter?)

    BeantwoordenVerwijderen